Mijn exchange jaar in Canada - Reisverslag uit West Kelowna, Canada van Yaika Zeeman - WaarBenJij.nu Mijn exchange jaar in Canada - Reisverslag uit West Kelowna, Canada van Yaika Zeeman - WaarBenJij.nu

Mijn exchange jaar in Canada

Blijf op de hoogte en volg Yaika

27 September 2015 | Canada, West Kelowna

Heey allemaal!

Ik ben nu al ongeveer een maand in Canada en het is geweldig!

Mijn reis begon al goed toen ik op mijn vlucht van Amsterdam naar Edmonton ge-upgrade werd naar businessclass. Na een 8 uur durende vlucht, 2 uur overstap tijd en een uur naar Kelowna vliegen stond een hele groep mensen me op te wachten, waaronder mijn gastouders, mijn youth exchange officer en zijn vrouw en nog een groep van andere rotarians. Want ik heb niet 1 maar 3 rotary clubs. Ik wissel mijn club wanneer ik ook van gastgezin wissel.

De eerste week in Canada waren er heel wat bosbranden dus elke keer dat je naar buiten ging kon je de brand ruiken. Gelukkig kregen we regen aan het eind van de week en waren de branden ook gedoofd. Dat kwam precies goed uit want de dag erna ging ik kamperen met mijn counsler melissa en haar man en kinderen. We hadden een kampvuur en roosterde een hotdog boven het vuur en maakte smors. S’ nachts begon het hard te regenen maar gelukkig was de tent waterdicht helaas mijn schoenen niet die ik buiten had laten staan. (slim.. ) Dus toen we om 5.30 in de ochtend weg moesten voor een rotary meeting waren we eerst nog mijn schoenen aan het drogen in het toiletgebouwtje op de camping. Gelukkig waren we net op tijd voor de meeting en had ik drogen schoenen. Tijdens de meeting heb ik mezelf voorgesteld en ontbeten. Die middag had ik nog een rotary meeting van een andere club. Daar heb ik mezelf weer voorgesteld en middag gegeten. Toen ik thuis kwam viel ik inslaap tot het avondeten.. haha.

De dag erna had ik afgesproken met Allison, een rebound student die voor een jaar in Italië was geweest. Het was heel gezellig. Dat weekend namen frank en zijn vrouw me mee naar Vancouver omdat hun kleinzoon daar een voetbal toernooi had. Het was heel gezellig en ik heb de stad een beetje gezien tussen de voetbal wedstrijden door. We hadden ook een keer bij een Japans restaurant gegeten waar ze het eten voor je neus op een klaar maken. Het was super lekker.

Dinsdag begon school en ik kwam in een klas met allemaal exchange studenten. Op mijn school zitten ongeveer 40 exchange studenten dus het was heel grappig om iedereen te ontmoeten. Ik heb op school maar 4 vakken: biologie, comunucation (engels), art en film and tv. Ik heb maar 2 vakken op een dag maar dan wel elk voor 3 uur. Dat is best vermoeiend maar zorgt ook voor minder huiswerk. ;) Als ik maandag biologie en comunucation heb, heb ik dinsdag art en fim and tv. Woensdag na school heb ik nog outdoor education, dat gaat over hoe je moet kamperen. Het is heel leuk!

In het weekend na de eerste week school had ik een oriëntatie weekend met de rotary in Penticton. En natuurlijk vergat ik mijn belangerijke papieren dus moesten we weer terug en miste ik het eerste uur van de oriëntatie. Gelukkig was dat niet erg. De groep exchange studenten is super leuk en we hebben veel gelachen in dat weekend. We kregen veel informatie over wat er van je verwacht word en hoe je moet om moet gaan met heimwee. S’ avonds hadden we een feestje en alle Zuid-Amerikanen gingen los hahah. De volgende dag hebben we nog foto’s gemaakt en afscheid genomen. In december hebben we weer een weekend! Dit weekend was zeker geslaagd!

Het weekend erop nam Allison me mee naar een Ice Hockey game! Ook een rotary exchange student in Kelowna kwam mee, Marie van Brazilië. De rockets (de hockey club van Kelowna) hadden gewonnen met 3-0. Verder waren er nog wat gevechten op het ijs maar Allison zei dat dat normaal is hahah. Na de wedstrijd gingen we chocomelk en donuts halen bij Tim Hourtens (een hele Canadese avond dus) dit aten we op op het strand bij het meer. Het was super gezellig.

Afgelopen donderdag gingen we met alle exchange studenten op school naar een adventure park. Dus klimmen van boom naar boom over een parcours. Het was heel leuk! Nieuwe mensen leren kennen en een beetje Japans geleerd haha. Mijn school heeft ook een jeugd rotary club op school dus daar ging ik afgelopen vrijdag naar toe. De club organiseert manieren om geld op te halen voor een goed doel.

Gisteren heeft mijn gastmoeder me mee genomen op een hike bij Peachland. Het was best een zware hike maar het uitzicht was fantastisch!

Het weer hier is nog steeds zonnig en rond de 20 graden s' nachts kan het wel gaan vriezen maar daar merk je overdag helemaal niks van. Dus iedereen die denkt dat er in Canada alleen maar sneeuw is moet maar eens in Kelowna komen.

Ik heb het ontzettend naar mijn zin! Ik hou het hier zeker nog wel ff vol!

groetjes yaika

  • 28 September 2015 - 05:33

    Liesbeth:

    Goed om te horen dat je het nog wel even volhoud haha.
    Geniet ervan en we spreken elkaar wel weer eens op skype.

  • 28 September 2015 - 20:27

    Hanny:

    leuk yaika om wat van je te horen zo te zien heb je het best naar je zin
    je hebt het weer getroffen he bofkond hier alles oke het is hier droog en dat betekend weer druk op het land wortelen rooien aardappelen rooien uien op rapen het zonnetje is er lekker bij vorige week is pieter en melissa en 3kindjes geweest erg gezellig en gister zijn we naar het bloemen corso geweest naar winkel en daar waren je vader en moederook maar hebben ze nooit gezien het was erg leuk die praalwagens allemaal van dalia,s geweldig yaika hoe kon je nu de papieren vergeten ben jij soms ,n dochter van je vader dat is ,n beetje erfelijk he nu yaika ik ga er mee stoppen en doe de groetjes aan je kunst ouders met vr groet oma en opa en gerard

  • 06 Oktober 2015 - 20:01

    Anita:

    Hoi Yaika,

    Allereerst zal ik me voorstellen. Ik ben Anita en een week voor jouw vertrek zaten we bij opa Zeeman in de tuin aan een kopje thee. Je vertelde dat je zou vertrekken naar Canada als exchange student. Vanmiddag sprak ik je moeder bij de Spar en toen ik naar je vroeg vertelde ze me dat je hier een blog hebt, vandaar mijn reactie.
    Ik heb zojuist je blog gelezen en ik begrijp dat je het erg naar je zin hebt.
    Die bosbranden zal best wel angstig geweest zijn, gelukkig is het goed afgelopen. De school zal ongetwijfeld een leuke ervaring zijn. Heb je al vrienden gemaakt?
    Zo'n ijshockey wedstrijd lijkt me ontzettend gaaf om mee te maken, typisch canadees he?
    En die vergeetachtigheid, ach..... ik dacht dat mijn dochter daarin uniek was maar gelukkig is zij niet de enige, haha.
    Ben jij de enige "dochter" in je gastgezin of hebben ze nog meer kinderen?
    Hier maken we ons klaar voor de kermis, hopelijk wordt het mooi weer.
    Geniet lekker van je tijd daar en ik ga af en toe eens hier kijken of je alweer iets nieuws te melden hebt.
    Veel plezier.
    Groetjes,
    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, West Kelowna

Yaika

Ik ben Yaika Zeeman en ben voor een jaar in een van de mooiste plekjes op aarde, namelijk West Kelowna aan het Okanagan meer. Ik ben een Rotary exchange student en zal voor een jaartje het Canadese leven proeven.

Actief sinds 06 Juni 2015
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 2292

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 30 November -0001

Mijn exchange jaar in Canada

Landen bezocht: